Brettspill

I dag finnes det veldig mange forskjellige typer brettspill. De tre jeg har valgt ut her, er i kategorien "få kort fra kortstokken, å gjøre noe med kortet"-spill. Dvs at du trekker kort fra en felles eller en privat bunke med kort, og må gjøre valg utifra hva kortene tillater.

Brass Birmingham

Ett brettspill med brikker som viser varene
Se så koselig en industriell revolusjon kan se ut

Et spill som foregår i den industrielle revolusjonen i England, nærmere bestemt rundt Birmingham. Spillet har to epoker, hvor den første epoken spilles gjennom årene hvor det meste av frakten gikk med båt på kanalene (1770 - 1810). Den andre epoken foregår fra 1810 da damp lokomotivet ble oppfunnet. Som gjør at alle frakter ting med tog, og heller bruker kanalene til å sitte i pram i en sommerferie og finner ut at en ikke liker kjæresten sin allikevel. Nei da. 

I spillet er du en gründer og tjener seierspoeng ved å selle kull, metall, eller varene: "potter", "esker", "hus". Hvis du skal selge varer, må du drikke øl. Det er bare sånn det er i spillet. Sikkert fordi det var livsfarlig å drikke vann på den tiden. Og for at folk skal gidde å oppsøke butikken din, må du tilby forfriskelser. Men det er ikke lett å få tak i øl. Du kan brygge den selv eller stjele fra nabo spilleren.

For å bygge bryggerier, kullgruver, metall eller varefabrikker, må du bruke kort som du trekker fra en felles kortbunke. Kortene kan enten være en by, eller en industri. Som da begrenser om du kan bygge hva-som-helst i en by, eller en industri i en hvilken-som-helst by.

Det er litt regler å sette seg inn i. Men etter noen runder kommer du inn i det, og det blir koselig å sitte og pusle med hva dine neste to trekk kan bli. For du gjør nemlig to trekk om gangen! Klarer du å drikke opp motstanderens øl før hen selv gjør det?

Ps. den industrielle revolusjonen i England sluttet i 1870, og gikk over i ren kapitalisme som ødelegger liv til mennesker den dag i dag.

Sjekk ut Shut up and sit down sin gjennomgang av spillet her https://www.youtube.com/watch?v=e3efv2HkjDI (anbefales på det sterkeste, for de folka er veldig morsomme)

 

Great Western Trail

Brettspill med pappbrikker som symboliserer hus og farer som

I motsetning til Brass Birmingham, skal du ikke bygge så mye på brettet. Her gjelder det å bygge din egen kortstokk. En kortstokk med de vakreste kuene i verden! Du er jo tross alt en eller annen dust fra norge som går "the great western trail" i USA, hva annet skal en gjøre der enn å cosplaye en cowboy? Men hvordan vet du om en ku er vakker? Du har jo bare drukket kaffelatte hele livet. Jo, kua har et tall i øverst til høyre. Jo høyere, jo vakrere.

Og den som har best utvalg av vakre kuer på hånda når du går i mål, den får selge kuene sine i de kuleste byene lengst unna, og får mest poeng.

Nå skal det også sies at du går i mål veldig mange ganger i løpet av spillet. Så du skal selge mange hender med kuer. Og hvis du kjøper arbeidere, så hjelper arbeiderne deg. Har du hørt på maken? Togmann-med-hatt-arbeider'n kjører toget som frakter kuene gratis. Byggedama-arbeider'n bygger hus. Cowboy-arbeider'n hjelper deg å kjøpe de riktigste kuene på ku-markedet. Også kan du drepe banditter for dusør. Eller rydde vekk farer for seierspoeng.

Det som gjør spillet ekstra artig, er at selv om det er mye å gjøre, er det aldri mye å gjøre pr tur. Du går til et sted, gjør et par ting. Også er det neste spillers tur. Spillet føles drivende. Om du da ikke faller i dagdrømmer når du kikker på de vakre kuene på hånden din. 

Oh hei Longhorn, heisann spretne Coriente. Hva om vi tar en tur til bekken her borte og kjøler oss ned med et bad ;) Hva sa du Crillo, vil du vær med? Hi hi hi. Hva mener du med det blikket der Santa Gertudis???

Shut up and sit down video (veldig morsom): https://www.youtube.com/watch?v=isUYgwCPHxA

Heat

Brettspill med en gul, grønn og rød formel 1 bil som kjører i helt OK fart gjennom en sving.

I dette spillet har alle hver sine kortstokker, med samme utvalg av kort. Kortene i spillet bestemmer hvor fort du kan kjøre. Og det gjelder å komme først i mål. Enkelt og greit. Helt til du kommer til en sving.

For gjennom svingen kan ikke farten overstige fartsgrensa, da kræsjer du og må starte svingen på nytt. Og det er dumt. For de fleste andre klarte antageligvis svingen, og ligger nå litt foran deg.

Det som gjør dette spillet spennende er at du selv velger antall kort du må spille fra en hånd med 7 kort. Ved å gire opp eller ned, velger du samme antall kort som giret du er i. Om du er i 1. gir, må du spille 1 kort, om du er i 4. gir må du spille 4 kort. Det gjør at du har lyst til å være i høyt gir på lange strekninger for å diske opp med fire av dine høyeste kort. Og i lavt gir i svinger, så du kan bruke ett kort på å snirkle deg rundt sjikanen uten å bryte fartsgrensa.

I Heat er det en helt fantastisk regel til. Og det er turbulensregelen. For om du ligger bak en annen bil, så får du kjøre 2, to(!), ekstra felt. Dvs at det er smart å ikke ligge først! Særlig ikke før en sving. For da kan du bruke de ekstra feltene på å skli gjennom svingen uten å bryte fartsgrensen. Men hvordan kan du vite hva spilleren før deg gjør, for å ikke havne først, selv om du vil være først? For en dynamikk!

Heat har på en poetisk måte klart å representere det å kjøre formel 1 bil som et brettspill. Fart, giring, sjåførens stressnivå, turbulens, motorenvarme (derfor navnet heat), har hver sin mekanikk, som logisk og omhyggelig (er det årest KI ord 2025?) følger hverandre som Sapolskys deterministiske helvete. Valgte jeg ikke kortene av fri vilje? Stokket jeg ikke kortene tilfeldig nok? Jeg vet jo hvilken kort som finnes i bunken.